debat

Nej til kapacitetsudvidelse Ringsted – Sorø

Henvendelse fra Lars Bagge Nielsen

Kære alle

Tak for det store arbejde med at informere og underbygge grunde til et nej til kapacitetsudvidelsen. Vi er nogle stykker mellem Fjenneslev og Sorø der er gået sammen for at indsende høringssvar og eventuelt påvirke så meget vi kan. Vedlagt er et tidligt udkast til høringssvar, en 1 sides info side/materiale og en figur. Det vil være rigtigt godt hvis vi kunne trykteste nogle af antagelserne.

Jeg har forøvrigt et par spørgsmål i måske kan besvare:

  1. Har DSB toge der kan køre 200 km+ og hvor mange?
  2. Kan Lillebæltsbroerne, Storebælt, Øresund og Femern klare en eventuel udvidelse?
  3. Er der information omkring H versus Y løsningen? Den nationale plan.
  4. Hvorledes finansieres de 20 milliarder? Vil EU medfinansiere og i så tilfælde under hvilke forhold?
  5. Hvor kommer antagelsen at den sydlige løsning vil koste 20 milliareder?
  6. Hvad er grundlaget for at påstå der er behov for en kapacitetsudvidelse? Kan ikke finde dette nogen steder, kun påstande.

MVH Lars

En kommentar

  • ringstedbanen

    Hej Lars

    Mange tak!

    Det bliver lagt på ringstedbanen.dk

    Vi taler om dine spørgsmål og vender tilbage, men lige nogle foreløbige svar fra mig:

    1. DSB har ingen planer om at købe tog, der kan køre mere end 200 km/t. Svenskerne har. SJ har tidligere kørt til Ringsted.

    2. Jeg vurderer, at de store flaskehalse er Øresundsbanen, København – Helgoland, Ringsted og Vestfyn. Derudover tror jeg ikke, man har tænkt nok på overhalingsmuligheder hverken syd eller vest for Ringsted, og så vidt jeg forstår bliver det en sparsom infrastruktur på Sydbanen grundet signalprogrammet. På Vestfyn sker der vist noget, og der snakkes om (lappe-)løsninger på Amager. Det ville være rigtigt godt at have nogle firesporede delstrækninger på fx 10 km, lige som Høje Taastrup – Roskilde, hvor godstog og hurtige tog rigtigt kan komme uden om hinanden. Men der tænkes alt for meget i lappeløsninger generelt.
    3. Kan du uddybe, hvad du tænker på?
    4. EU medfinancierer så vidt vi ved kun baner til over 250 km/t. Det kan evt. være årsag til Banedanmarks forslag om omfartsbaner. Jeg tror dog ikke, at omfartsbanerne er realistiske, da de kører ad omveje og ikke giver reelle fordele – bortset fra den sydøstlige.
    5. Mit skøn på baggrund af tidligere projekter og Banedanmarks tidligere prisfastsættelser ved Ringsted. 20 mia., som vi først lagde ud med, er i overkanten; vi regner nu med mellem 7 og 10 mia, da der skal laves to udfletninger og anlægges mange broer/tunneler. Vi har foreløbig rettet vores skøn ned på hjemmesiden..
    6. Indførelse af timemodellen og øget trafik over Puttgarden samt en politisk forventning og ønske om mere trafik på jernbanen, bl.a. af hensyn til klimaet. Det hele hænger jo sammen. Fremgang forudsætter velfungerende infrastruktur i hele landet og eliminering af flaskehalse samt anskaffelse af det rigtige materiel og en god overordnet styring af jernbanen uden for mange beslutningstagere, der ikke har overblik over helheden. Der kommer dog næppe fremgang, så længe Banedanmark politik i forbindelse med vedligehold og anlæg er omfattende langvarige lukninger af banestrækninger. Eksempel Ringsted – Næstved. Man kan håbe, at der politisk bliver gjort noget for at gøre Banedanmark og DSB mere direkte motiverede for at øge jernbanens markedsandel.
    Mvh

    Bjarne

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *